Saturday 15 October 2011

ku pinangmu dgn al-quran

asaalamualaikum w.b.t..

satu hari,dtglah seorang perempuan
kpd rasul dan berkata :
"ya Rasulullah,aku dtg menghibahkan diriku utkmu,
Rasulullah melihatnya dan mengagguk anggukan kepala,
kemudian rasul kembali duduk.
rupanya tidak ada hasrat dihatinya utk menikahi
wanita itu..



tiba-tiba,salah satu shabat berdiri
dan berkata :
"ya Rasulullah,jika engkau tidak berhasrat
menikahinya,maka nikahkanlah aku
denganya..."

lalu rasul berkata pd lelaki itu..
"apa yg engkau miliki utk meminangnya.."?
"aku x punya apa2 ya Rasulullah.."
jawab lelaki itu..

rasulullah menjawab :
"pulanglah kpd keluargamu,
lihatlah...
ada apa2 yg boleh engkau
gunakan sbg mahar..."

lelaki itu pn pulang dan
kembali lagi lalu berkata :
"demi Allah.aku tidak menjumpai
apa pun utk dijadikan mahar.."

rasul berkata :
"lihatlah...walau hanya
sebentuk cincin dr besi.."


lelaki itu kembali pulang dan
kemudian dtg semula dan berkata
"demi Allah ya Rasulullah..
aku tidak mempunyainya.."
tetap aku punya kain ya Rasulullah...


"apa yg boleh kau lakukan dgn kain itu?"
jika kau memakinya,maka
isterimu tidak dapat memakainya..
jika isterimu memakinya,maka
engkau tidak dapat memakainya.."

lelaki itupn kembali duduk,
dan tetap duduk hingga selesai majlis..

lelaki itu tampak sgt sedih..
lalu,Rasulullah memanggilnya dan berkata :
"apa yang kau ada dr al-quran.."?
jawab lelaki itu. :
"ya Rasulullah,aku menghafal surah ini dan itu.."
"kalau begitu,aku nikahkan kau denganya..
dengan mahar al-quran yg kau ada.."





subhanAllah!
akhirnya lelaki itu
menikah dgn
ayat2
al-quran
yg dihafalnya
sbg mahar pinanganya..





al-quran..mahar pinangan yg suci,manis,
indah...
mahar al-quran lebih berharga dr duit berjuta2
rumah yg besar,
kereta yg mewah dan
emas yg melimpah ruah..
kerana l-quran adalah kalam ilahi,
wahyu yg suci..

maka...
siapakah yg tidak mahu
dipinang dgn lantunan ayat2 suci al-quran??

ya Allah..
izinkan aku..
utk dipinang dgn al-quran :)



rabbana hablana min azwajina
wazuriyatina qurata a'yun
istajibillahuma dua'na~









2 comments: