Friday 16 March 2012

berjalan melihat peninggalan sejarah

assalamualaikum dan salam 1 malaysia..

Alhamdulillah,setelah berhabuk dan bersawang blog ni ditinggalkan,harini diberi peluang dan sedikit masa utk 
mengupdatenye...
actually aku baru pulang dr bercuti,
bercuti dlm mesir jugak,rancangnye nk ke europe
tp kewangan x memberangsangkan,
so jenjalan dlm mesir pn ok jugak,
cz nak dekat masuk 5 thn kat sini,
1 mesir pn aku x pusing lg,
mane taknye...
mesir ni besar sgt,
boleh bayangkan x,1 malaysia bersamaan dgn 1 cairo je
ibu negara mesir..
1 malaysia pn aku x puas round lg,
nikan pulak mesir yg lg luas dan besar dr tu..
  
so,seperti saranan dan firman Allah
di dlm kitab suci Al-quran karim :


Dan apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu melihat bagaimana kesudahan orang-orang yang sebelum mereka, sedangkan orang-orang itu adalah lebih besar kekuatannya dari mereka? Dan tiada sesuatupun yang dapat melemahkan Allah baik di langit maupun di bumi” (Fathir : 44).
Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada” (Al Hajj : 46).


so sepanjang trip tu,
bila aku tgk kesan2 peninggalan firau,
dr tulisanye,bangunan2 yg dibina,
akidah diorang sendiri,
membuat aku berfikir..
masa ni la baru aku rasa,menggunakan hati,akal
penglihatan..
kalau kita fikir,org2 zaman dulu lg besar dan kuat2 dr kita,
tp kuasa Allah mengatasi segalanya..
sebesar mana pn size badan kite,
sehebat mana pn bangsa kita,
semaju mana pn negara kita,
semuanya x dpt menandingi kuasa ALLAH.
dan kita tetap sebagai hambanya je.
 nak share skit la gamba2 aku pegi sana..

trip luxor,aswan,hurgada.

yg ni karnak temple..


ni dlm karnak temple..
besarkn patung ni?
tinggi sgt..



ok,yg ni nama die colossi of memnon.


yg ni hapsetsud temple.




ni permandangn depan hapsetsud temple..
aku sgt suke tgk cz nmpak mcm lukisan..
mcm mane la dorng dulu2,
boleh wat temple kt tgh2 batu..


yg ni pulak..
edfu temple..
temple ni dibina utk di persembahkan pd
dewa helang..
sebab tu kitorng sume wat gaya helang..
haha
ok,skang dah sampai aswan,
dekat aswan ni x de ape2 sgt..
just ada sg,nil yg sgt panjang mengalir..
ni nak naik boat ke philae temple :)


ni berhadapan dgn philae temple,
masa ni angin sgt kuat so aku x de mood nak
menjelajah temple tu,
duduk kat depan sg.nil ni lg best.

ni la sg nil..
tenang je kn?..
kalau kita perhatikan..
berhadapan sg.nil ni adalah padang pasir yg kering kontang..
kalau fikir secara logiknye..
di tgh2 padang pasir yg kontang,
ada sg. yg sgt panjang mengalir..
betapa hebatnya Allah tu..

skang dh smpai hurgada,..
kat hurgada ni ada laut merah yg sgt cntik,jernih..
memg die panas sepanjang thn..
tempat mat sallah bersidai.
kalau dtg sini kena jaga mata skit.huhu


ni lg satu kuasa Allah yg sgt
aku kagumi,
hidupan laut yg bermcm jenis dan warne..
time ni naik glass boat,
sgt best dan cantik.

ni pulak aktiviti lasak,
best jugak..
masuk ni dh 3 kali naik ..
naik atv merentasi gurun padang pasir..

super market kaum badwi,
di tgh2 padang pasir..
aku pn x tau die ada jual ape je dlm ni..

okeh,dh check out hotel..
nak balik..

sebenarnye,byk sgt gmba..
tp x larat la nak upload sume ...

sekarang kuliah pn dh mula n makin rancak..
so waktu utk fokus study~~
doakn thn ni sy dpt konvo dgn cemerlang .
amiiinn..






No comments:

Post a Comment