Thursday 14 April 2011

demi tin dan buah zaitun

assalamm~~


 Departemen Pertanian Amerika Serikat mengungkapkan bahwa buah Tin mengandung beragam nutrisi mulai dari vitamin A, C, kalsium, magnesium hingga potasium.  Buah ini juga baik untuk mengendalikan nafsu makan dan membantu usaha penurunan berat badan. Jus buah Tin pun merupakan minuman yang baik untuk membunuh bakteri merugikan dalam sebuah peneltian...


1.Demi Tin, demi Zaitun.

2.Demi gunung Sinai,

3.Demi negeri ini yang aman (Mekah)

4.Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk.


5.Kemudian Kami kembalikannya, serendah-rendah orang yang rendah,




6.Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan (amal) yang soleh, maka untuk mereka, pahala yang tidak putus-putus.


7.Maka apakah sebabnya engkau mendustakan agama (pembalasan) sesudah (keterangan) itu?


8.Bukankah Allah seadil-adil hakim?




huhu...hari ni nk share sikit pengalaman time mula2 dtg mesir..
agak2 pasal ape ek?..
kalau dah intro tunjuk gmbar buah tin ni,of coz la sal buah tin..hee..
ok la...time first2 smpai mesir,aku agak teruja dgn buah buahan kat sini..
segar,murah dan sedap2...
pendekn cite,1 hari tu aku g pasar utk beli brg2 umah,ikan sayur
dan mcm2 lg..
kat pasar tu juhak ade jual buah yg segar2..
so sorng ahli bait aku ni nk beli buah tin segar ni..
sementara mamat arab tu nk pack kn utk kami,
kawan sy ni pn bacela surah tin ni...

wattiniwazzaitun~~
waturisininn~~
WASSIL..!
kawan sy suh mamat tu smbng...
then bile mamat tu bace..
wahazalbaladilamiiinn~~
wahazalbaladilamin tu negara mane??
kitorng agak blur2 skit sbb nk fahamkn soalan die..
maklum la,adik baru kn..haha

then..aku jawab..erm..makkah??..
mamat tu bole reply.. LA'
wahazalbaladil amin adalh mesir...
peristiwa tu agak mengaggu aku juga sbb memikitkan tentang
negara itu..
selepas aku membaca beberapa terjemahan..
aku dpt jawapan yg agak meyakinkan bahawa..
jawapan aku memg betul
makkah..
aku ade copy skit peneranganye...

..Allah bersumpah dengan nama-nama buah Tin, Zaiton, Gunung Sinai dan Negeri aman iaitu Makkah. Gunung Sinai adalah tempat di mana Nabi Musa 'Alaihissalam mula mendapat panggilan Ilahi. Negeri aman atau Baladil amin pula adalah merujuk kepada Makkah yang merupakan Kiblat umat Islam selepas Masjid Al Aqsa..(Tafsir Fizilal Quran).


 





No comments:

Post a Comment